Twoja wyszukiwarka

Wyniki wyszukania

1 kwietnia 2009

PCLinux 2009 - po testach

Jak obiecałem przeprowadziłem krótki teścik. Zapoznałem się z nowościami wersji 2009 oraz funkcjonalnością i oto wyniki mojego porównania do Kubuntu 8.04 i Ubuntu 9.04 beta.

Instalacja
Zarówno (K)Ubuntu jak i PCLinux instalują się z płyty Live bardzo szybko w zbliżonym do siebie czasie.

Szybkość uruchamiania i działania
Na obu systemach pracuje się prawie tak samo, nie zauważyłem różnicy. Nie robiłem testów ze stoperem ale mam wrażenie, że (K)Ubuntu chodzi szybciej może za sprawą preload i prelink, które miałem w systemie. Również start systemu był podobny w czasie. Wynik REMIS

Pamięciożerność
Mój Hasee wyposażyłem w 1x kość Kingstona 2GB jakiś czas temu. Pomiary zużycia pamięci wskazują na to iż Kubuntu 8.04.02 wypada lepiej niż Ubuntu 9.04 i PCLinux 2009. KDE pożerało mi po moim tuningu 98-99MB, Gnom w wersji 9.04 117MB a KDE w PCLinux 111MB. Wynik na korzyść Kubuntu.

Software
PCLinux ma zdecydowanie mniej pakietów w swoich repozytoriach. Brakowało mi pewnych rzeczy, choćby preload i prelink. Poza tym niektóre programy nie działały jak powinny np Deluge i mc. To mnie zniechęciło do dalszego używania tej dystrybucji. Jak pisałem wcześniej rozleniwiam się i nie chce mi się szukać paczek po całym świecie lub kompilować. Dodatkowe repozytoria dopisałem i tak nie zwiększyło to zbytnio liczby pakietów. Już ten etap mam za sobą teraz chciałbym używać systemu jako desktop - bez zbytniej ingerencji w konfigi i takie tam inne rzeczy. Dystrybucja desktop powinna być jak najprzyjaźniejsza w użytkowaniu podstawowych programów jak choćby wspomniany mc. Miałem z nim problemy, gdy wchodziłem do archiwum i chciałem skopiować jeden z plików to odmawiał współpracy, okienko kopiowania "zamarzało" na ekranie i nic się nie działo choć pliki miały kilka lub kilkadziesiąt kilobajtów. Z kolei Deluge nie chciał się w ogóle odpalić, zgłaszał problem z biblioteką bonobo.ui i się segmentował ;) Początkujący nawet by o tym nie wiedział, bo nie wyskakuje żaden komunikat tylko po chwili mielenia nic się nie odpalało. Wynik PCLinux na minus.

Uaktualnienia
Obie dystrybucje dają rade. Przez te kilka dni użytkowania PCLinux radził sobie dzielnie i przykładowo poprawka do Firefox 3.0.8 pojawiła się szybko. Wynik REMIS

Dodatkowe + i -
+ PCLinux - sterowniki SIS chodzą zaraz po instalacji idealnie, w Ubuntu były problemy z rozdzielczością 1280x800 na Hasee

Podsumowanie
Na ten czas K/Ubuntu wypada lepiej jeśli chodzi o używalność jako desktop. Jedyny problem to sterowniki graficzne, które odstraszą początkujących od tej dystrybucji. Nie każdy zaraz po zainstalowaniu będzie szukał rozwiązania. PCLinux przegrywa jeśli chodzi o ilość pakietów. Problemy z dodatkowym oprogramowaniem opisywane wyżej to prawdopodobnie chwilowe błędy pokompilacyjne i/lub niezgodność bibliotek. Warto w przyszłości przyjrzeć się rozwojowi tej dystrybucji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz